Història

El 1985 un grup de joves afectats per problemes socials molt diferents, però sobre tot penitenciaris, es va reunir, va començar a ajudar-se i a organitzar-se per a millorar, no només la seva situació social, sinó la de l’entorn, principalment dels joves…

La pobresa material, la plaga de les drogues, la necessitat d’espais per a trobar-se i tenir la possibilitat de formar-se i de debatre, de celebrar,… els va portar a ocupar un local, un taller abandonat, i fer-hi un Centre Social de Joventut, amb el suport inicial de l’Ajuntament.

A poc a poc, el projecte va tenir un cos ja prou format com per a atraure l’atenció de la societat i, sobretot, d’obtenir l’adhesió i el suport de moltes persones que participaven de les mateixes preocupacions per un canvi social.

Gestions amb les Administracions Públiques, amb Serveis Penitenciaris, amb Advocats i Treballadores Socials, van començar a moure’s amb intensitat i el 1990 ja es constituïa la Coordinadora Contra la Marginació de Cornellà com una associació on s’hi conjuminava l’acció de suport a persones joves amb problemes amb la justícia, la connexió i ajuda a les seves famílies (Programa d’Atenció a Persones Preses i les seves Famílies – PAPP), la potenciació d’espais de trobada per a debatre temes socials de tota mena (Assemblea dels Dimarts), temps d’esbargiment i d’activitats culturals i lúdiques… Una senzilla, però molt eficaç estructura (Secretari General, Administrativa i Treballadora Social), feia possible el treball i coordinació d’una àmplia col·laboració de persones voluntàries.

Tot això va anar prenent forma en una gran diversitat de manifestacions de la vida de la Coordinadora:

• Assemblea setmanal, oberta a tothom, per la informació i debat sobre problemes que es presentaven per persones afectades o pròximes a elles.
  • Atenció de la Treballadora Social a diferents casos personals i cerca dels camins de solució.
  • Equip Jurídic per a ocupar-se dels aspectes més directament relacionats amb la justícia.
  • Connexió amb el CAS per ajudar a superar les drogodependències.
  • Vis avis a les presons per crear lligams humans amb persones preses de Cornellà i connectar amb famílies i recollir les seves necessitats i demandes.
  • Suport a alguns joves per a dur terme alguna iniciativa d’autoocupació.
  • Gestions amb les Administracions per tractament de qüestions especials legals i econòmiques.
  • Denúncies de casos relacionats amb la situació d’algunes persones a les presons.
  • Estudi sobre la situació de presos i preses de Cornellà.
  • Manifestacions públiques com ara concentracions, manifestos, denúncies, etc.
  • Intervenció en diferents programes de televisió i ràdio, entrevistes a diaris.
  • Publicació de dos llibres sobre la Coordinadora i la realitat social de Cornellà
  • Participació en obres col·lectives
  • Trobades lúdiques (caps de setmana compartits fora de Cornellà, Festes Alternatives durant la Festa Major de Cornellà…)
  • Tot això era objecte d’informació i de diàleg i de celebració en la Trobada Anual de la Coordinadora que dura fins ara.

Aquesta va ser la vida de la Coordinadora en els seus inicis fins el 2000, quan es crea l’Empresa d’Inserció RECIBAIX. A partir d’aquest moment, quan es crea Recibaix per a respondre a una de les necessitats més greus i urgents, la inserció de les persones exreclusos, la Coordinadora fa un gran pas vers una major organització interna i professionalització. Aquest tombant en l’itinerari coincideix amb un canvi generacional de les persones que van iniciar la Coordinadora i també amb un canvi social i polític.

Més tard, el 2007, comença la tasca de creació d’un centre de formació a joves en situació de risc social, La Carena.

La mateixa inspiració que va animar la creació de la Coordinadora, segueix ben viva: treball decidit per la inclusió social de les persones excloses o amenaçades d’exclusió, professionalitat, sentit crític amb visió política que ens impedeix de ser només un grup assistencial que ignora la necessitat d’un canvi estructural profund.

I sempre, ja des de l’inici de la Coordinadora, ens acompanya el nostre lema:

cropped-coordinadoracm-Calçotada-2015-el-cartell.jpg